Kolumna kierownicza to główny element układu kierowniczego samochodu, który łączy kierownicę z pozostałymi częściami układu. Jego główną funkcją jest przekazywanie ruchu obrotowego z kierownicy do przekładni kierowniczej, co umożliwia sterowanie kołami przednimi pojazdu. Kolumna kierownicza odgrywa także rolę mocowania kierownicy oraz niektórych urządzeń sterujących, takich jak dźwignia zmiany biegów czy manetki.
Budowa kolumny kierowniczej
Kolumna kierownicza składa się z kilku podstawowych elementów. Składają się na nią takie części jak:
- trzpień (wałek),
- łożysko,
- przegub (lub przeguby),
- obudowa.
Rodzaje kolumn kierowniczych
Ze względu na konstrukcję i sposób montażu wyróżniamy kilka rodzajów kolumn kierowniczych. Należą do nich takie kolumny jak:
- kolumna teleskopowa – charakteryzuje się możliwością regulacji długości trzpienia, co pozwala dopasować pozycję kierownicy do potrzeb użytkownika;
- kolumna skrętna – wyposażona jest w sprężyste łączniki, które umożliwiają absorpcję wibracji i szarpnięć powstałych podczas jazdy;
- kolumna z napinaczem – stosowana w niektórych pojazdach ze względu na swoje właściwości bezpieczeństwa, napinacz chroni kierowcę przed kontaktem z kierownicą podczas nagłego hamowania czy kolizji.
Bezpieczeństwo kolumny kierowniczej
Współczesne kolumny kierownicze są zaprojektowane tak, aby zapewnić jak największe bezpieczeństwo dla kierowcy i pasażerów pojazdu. Ważne jednak, by w razie potrzeby korzystać z usługi regeneracji kolumny kierowniczej. W sytuacji wypadku energia uderzenia jest pochłaniana przez specjalne elementy konstrukcyjne, które chronią ciało kierowcy przed uderzeniem w kierownicę. Ponadto wiele modeli kolumn wyposażonych jest w systemy napinaczy pasów bezpieczeństwa oraz poduszek powietrznych.